Blog

Problemy z wynajętym samochodem - jak postępować i kto ponosi odpowiedzialność?

Kolizja i awaria w wynajętym samochodzie – jak się zachować i kto ponosi odpowiedzialność


Nawet najlepszy samochód luksusowej marki może w pewnym momencie zawieść. Nie ma na to reguły, choć oczywiście – dobre wypożyczalnie dbają o to, by klient otrzymał pojazd w pełni sprawny technicznie.

Różnie też bywa z samymi kolizjami. Czasem własna nieuwaga, czy też roztargnienie innych kierowców, może doprowadzić do wypadku. Jak postępować w przypadku, gdy sprawa dotyczy samochodu, który jest wynajęty? Kto ponosi odpowiedzialność za szkodę? Większość takich sytuacji opisanych jest zazwyczaj w regulaminie danej firmy, jednak jest grupa takich zachowań, które są uniwersalne.

 

Kiedy pojawia się awaria
Samochody mogą ulec uszkodzeniu w różnych sytuacjach, na przykład, gdy jest się w trasie. Kiedy usterka pojawia się w przypadku własnego pojazdu, zazwyczaj od razu kontaktujemy się z assistance i najbliższym warsztatem. Natomiast jeśli sprawa dotyczy wynajętego auta, należy przede wszystkim zgłosić sprawę do wypożyczalni. Tyczy się to również awarii, które pozwalają na dalszą jazdę. Ważne jest, by ją zgłosić od razu i nie kontynuować podróży, w przeciwnym wypadku usterka może się pogłębić.

Kto jednak ponosi odpowiedzialność? Można podzielić usterki na trzy kategorie:

  • z winy wypożyczalni,
  • spowodowana przez najemcę,
  • siła wyższa.

Pierwszy przypadek, choć rzadki, też niestety się zdarza – najczęściej, gdy korzysta się z usług wypożyczalni, które mają niewielkie doświadczenie lub kiepską renomę. Istnieje wtedy zagrożenie, że otrzymany pojazd nie spełnia określonych standardów. W przypadku dobrych firm taka sytuacja jest niedopuszczalna i jeśli się przydarzy, to jest to margines. W takiej chwili naturalne jest, że winę ponosi wypożyczalnia.

W dwóch pozostałych wygląda to trochę inaczej. Błędna eksploatacja i niedbałość klienta o samochód może doprowadzić do powstania różnych usterek. Dlatego też, kiedy dochodzi do zatarcia sprzęgła, uszkodzenia felgi lub powłoki lakierniczej czy podobnych awarii z winy kierującego, to on ponosi koszta naprawy samochodu.
Czemu zaś odpowiedzialność za awarię spada na kierowcę z powodu siły wyższej (czyli oddziaływania pogody tudzież innych zjawisk, na które człowiek nie ma wpływu)? Wiąże się to z założeniem, że najemca nie dokonał wszystkiego, aby uchronić auto przed uszkodzeniem (czyli np. nie trzymał samochodu pod odpowiednim zadaszeniem).

 

Co w przypadku kolizji?
Podobnie, jak w przypadku awarii, ważne jest, by skontaktować się z firmą wynajmującą. Należy też wezwać policję, w celu sporządzenia notatki dla ubezpieczyciela.
Kto jednak jest obciążony odpowiedzialnością? Jeśli sprawcą jest klient wypożyczalni, wówczas on ponosi koszta. Natomiast, jeśli jest poszkodowanym, to naprawy zostają pokryte z OC innego uczestnika, który jest sprawcą kolizji. Dobrze jest też zebrać zeznania świadków, które udowodnią naszą rację.

 

Samochód uległ uszkodzeniu – co dalej?
Profesjonalne wypożyczalnie, w momencie, gdy wypożyczony samochód uległ awarii, nie tylko zapewniają jego odbiór z miejsca zdarzenia, ale także nierzadko gwarantują pojazd zastępczy w podobnej klasie.
Jak zaś się chronić przed kosztami uszkodzenia? Warto pomyśleć nad ubezpieczeniami, jakie oferują wypożyczalnie – wyłącza ona klienta z odpowiedzialności za udział własny w szkodzie, dzięki czemu można zaoszczędzić często niemałą sumę.